خانه > خبری > بیش از ۶۰ هزار خانوار چایکار در خطر نابودی

بیش از ۶۰ هزار خانوار چایکار در خطر نابودی


    رئیس اتحادیه چایکاران کشور گفت: چایکاران و هزاران کارگری که بر روی باغات چای شمال کشور کار می‌کنند در خطر نابودی قراردارند.

ایرج هوسمی در گفت‌وگو با ایلنا ضمن بیان مطلب فوق خاطر نشان کرد: در هر هکتار ۱۰ تن محصول برگ سبز چای برداشت می‌شود که در طول یکسال بیش از ۴۰۰ تا ۵۰۰ کارگر بطور متوسط از فصل شروع به کار تا برداشت و حمل چای و غیره بر روی آن کار می‌کنند تا چای تولید شود. 

او گفت: در سطح کشور بیش از پنجاه هزار هکتار باغات چای وجود دارد که سهم استان گیلان از این مقدار ۳۲ هزار هکتار و استان مازندران دو هزارهکتار است. 

رئیس اتحادیه چایکاران افزود: باوضعیت فعلی چای کشور هزاران کارگری که بر روی باغات یا در بخشهای ترابری و حمل چای و يا در کارخانه‌ها كار مي‌كنند بیکار شده‌اند و عده‌ای برای تامین معاش خود به شغلهای کاذب روی آورده‌اند. 

او در خصوص مشکلات چایکاران با اشاره به اینکه۱۰ میلیارد تومان از کل مطالبات چای کاران کشور پرداخت نشده است، تصریح کرد: در طول عمر چای کشور امسال ركورد دار عدم پرداخت بهای چای سبز کشاورزان است. 

هوسمي با بيان اينكه معمولا در فاصله مهر تا اسفند هر سال مطالبات کشاورزان چای کار پرداخت می‌شد، افزود: متاسفانه ۷ماه از زمان بهره برداری چای گذشته اما هنوز کشاورزان چای کار پول خود را دریافت نکرده است. 

او با تاکید برلزوم حل مشکلات چایکاران در این فصل از سال افزود: تا زمانی که مدیریت چای کشور تحت نظارت وزارت بازرگانی بود (تا سال ۱۳۷۹) به مشکلات چای کاران رسیدگی می‌شد، به اين ترتيب كه چای کار می‌توانست در فصل زمستان که باغ برای ایجاد چای مرغوب نیاز به ترمیم و هرس و کود دارد چایکار مبلغي بابت کود می‌گرفت و باغ خود را برای فصل برداشت آماده می‌کرد. 

رئیس اتحادیه چایکاران اضافه کرد: اما متاسفانه از زمانی که مدیریت چای کشور در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته روز به روز بر مشکلات چای کاران اضافه شده تا جایی که دیگر باغ چایی باقی نمانده است تا احتياجي به چایکار باشد. 

او با اشاره به اینکه قیمت چای در طول سالهای اخیر (از سال ۸۰ به بعد) با افزایش تورم همراه نبوده است گفت: این عدم افزایش قیمت چای در صورتی است که تمام اقلام مصرفی معیشتی چایکاران افزایش پیدا کرده و کشاورزان در حال حاضر زیر خط فقر زندگی می‌کنند. 

هوسمي تاکید کرد: ما نتیجه تلاش و زحمت یک ساله‌مان را به سازمان چای داده‌ایم و بهای آن را از این سازمان می‌خواهیم چرا که ۷ ماه از زمان بهره برداری آن گذشته وکشاورزان محتاج مطالبات بحق خود در این مقطع از سال هستند. 

او ادامه داد: اگر این کشاورزان نتوانند در فصل زمستان به باغات چای خود رسیدگی کنند مسلما محصول خوبی برداشت نخواهند کرد و متضرر خواهند شد. 

رئیس اتحادیه چایکاران کشور با اشاره به اینکه بین سالهای ۶۹ تا ۷۲ کشاورزان چای کار ۷۰ هزار تن چای خشک تولید می‌کردند عنوان کرد: متاسفانه این رقم به ۱۶ هزار تن کاهش یافته است و اکثر باغات با وجود این مشکلات‌‌ رها و تبدیل به جنگلهای مخروبه شده‌اند. 

او افزود: همین مقدار کمی از چای که تولید می‌شود به گونه‌ای است که چایکار بدون استخدام کارگر، كشاورزي مي‌كند تا تولید محصولش به صرفه‌تر باشد. 

او با تاکید بر اینکه عده‌اي رانت خوار و دلال در سایه بی‌توجه‌ای دولت می‌خواهند صنعت چای کشور را از بین ببرند افزود: بیش از ۶۰ هزار خانوار چای کار در گیلان و مازندران در خطر نابودی قرار دارند. 

او در خاتمه گفت: تا زمانیکه دولت مثل گذشته از چایکاران در ارتباط با دریافت مطالباتشان و سایر کمکهای نقدی و غیر نقدی حمایت نکند این صنعت به سمت نابودی پیش می‌رود.

دسته‌ها:خبری
  1. هنوز دیدگاهی داده نشده است.
  1. No trackbacks yet.

بیان دیدگاه