خانه > خبری > گردهمایی در پارلمان انگلستان در آستانه نوروز , تأکید بر مسئولیت ملل متحد ، انگلستان و آمریکا برای تضمین حقوق مجاهدان اشرف و لیبرتی

گردهمایی در پارلمان انگلستان در آستانه نوروز , تأکید بر مسئولیت ملل متحد ، انگلستان و آمریکا برای تضمین حقوق مجاهدان اشرف و لیبرتی


در یک گردهمایی که در آستانه نوروز۱۳۹۱، در پارلمان انگلستان برگزار شد، اعضای مجلسین عوام و اعیان این کشور از احزاب محافظه کار، کارگر و لیبرال دمکرات، و همچنین وکلا و شخصیت های حقوق بشری در دفاع از حقوق ساکنان اشرف و لیبرتی سخنانی ایراد کردند.
بارونس بوتروید عضو برجسته مجلس اعیان و رئیس و سخنگوی سابق مجلس عوام ، بارونس ترنر معاون سابق مجلس اعیان انگلستان و از اعضای برجسته حزب کارگر در مجلس لردها، لرد مگ گینس نماینده مجلس اعیان، برایان بینلی نماینده مجلس عوام از حزب محافظه کار، دیوید ایمس نماینده مجلس عوام از حزب محافظه کار، مارک ویلیامز نماینده مجلس عوام از حزب لیبرال دمکرات، استیون مک کیب ناظم سابق پارلمانی دولت کارگر، لرد کینگ عضو مجلس اعیان از حزب کارگر، از جمله قانونگذارانی بودند که در این گردهمایی در حمایت از مجاهدان اشرف و لیبرتی سخنرانی کردند.
همچنین مالکوم فاولر عضو کمیته حقوق بشر کانون وکلای انگلستان و ولز به نمایندگی از طرف کانون وکلای انگلستان و ولز و مارگارت اوون وکیل برجسته حقوق بشر و رئیس انجمن زنان ضمن تبریک نوروز به ساکنان اشرف و لیبرتی و خانواده های مجاهدان اشرف و مردم ایران برایستادگی و تعهد خود برای تضمین حقوق مجاهدین تأکید کردند.

بارونس بوترویت
خانمها و آقایان دوستان 
این افتخار بزرگی است و البته بسیار خوشایند، که امروز با همه شما همراه شوم تا این سال جدید ایرانی را جشن بگیریم. این جشن سال نو با خودش البته رسیدن بهار، زندگی جدید و امیدی نو را برای سالی که فرا میرسد همراه میاورد. فکر میکنم که شما خانمها و آقایان میدانید که این زمانی است که ما باید دوستانمان را به یاد بیاوریم، که بعضاً اصلاً آنها را ندیده ایم ولی دوستمان هستند و از آسایشی که ما در زندگی روزمره  برخورداریم برخوردار نیستند. مطمئن هستم که شما میدانید من دارم به مردم ایران اشاره میکنم که آرزو دارند در صلح و آزادی و در دموکراسی در کشور خودشان زندگی کنند ولی توسط وحشتناکترین دیکتاتوری سرکوب می شوند. 
خانمها و آقایان این زمان همچنین وقتی است که به مقامات در سطح بین المللی یادآوری کنیم قراردادی را که با حسن نیت توسط سازمان ملل متحد بسته شده بود و اینکه ساکنان اشرف هم توافق کردند به کمپ لیبرتی منتقل شوند، اما به این قرارداد توسط دولت عراق و جامعه بین المللی احترام گذاشته نشد. شما میدانید که وقتی ما میتینگ برگزار میکنیم  به سازمان ملل متحد، به نماینده ویژه دبیرکل در عراق، سفیر کوبلر و به دولت آمریکا و به سفرای بریتانیا میگوییم که نباید فریب دولت عراق را بخورند و باید خودشان شرایط غیرانسانی و غیر قابل قبولی را که بر ساکنان کمپ لیبرتی تحمیل شده، از نزدیک بررسی کنند، شرایطی که به‌طور واضح با قانون بین المللی مغایرت دارد. 
و در این سال نو وقتی زندگی تازه آغاز میشود به سفیر کوبلر فراخوان میدهیم که صدایش را بلند کند و آتوریته اش را، آتوریته سازمان ملل متحد را، علیه شرایط محاصره غیرانسانی که بر کمپ لیبرتی تحمیل شده بکار بگیرد تا ساکنان مجاز باشند نیازهای درمانی، آب تمیز، و اطمینانهای حداقل انسانی را دریافت کنند و در محیطی  خالی از آزار و سرکوب باشند.
دوستانم الان همچنین وقت آن است که وقتی ما این سال نو را گرامی میداریم تقویمهایمان را هم علامت بزنیم برای تاریخی که ورورد رئیس جمهور مریم رجوی را به خاکمان به گرمی خوش آمد بگوییم.
 تقویمهایتان را دربیاورید و بیایید با هم به تاریخی چشم بدوزیم که او را در اینجا دیدار کنیم، در سرزمین من در قلمرو من.  برای من خیلی خوشایند است که به پاریس بروم و با ایشان ملاقات کنم ولی مایلم که ایشان را اینجا در کشور خودم ببینم.
یک ملاقات در اینجا و بعد حرکت به سمت یک ایران دموکراتیک و آزاد، نمی توان گفت زمان آن فرا نرسیده است. سال نو به شما و به همه ما مبارک و اجازه بدهید امیدوار باشیم که سال جدید سال بهتری برای مردم ایران و برای همه رفقایمان در سراسر جهان باشد. 
بسیار متشکرم، کلمه رفیق بهترین تعبیری است که یک انسان از  انسان دیگری میتواند داشته باشد.
دیوید ایمیس: از بارونس به خاطر بیانات الهام بخششان تشکر میکنیم. من به دولت خودمان هشدار میدهم که اگر به اخطار بارونس بی اعتنایی کنند، هزینه آنرا باید بپردازند!

لرد مگینس 
دوستان لرد، خانمها و آقایان و دوستان، نمیدانم فارسی را درست تلفظ میکنم. نوروز شما مبارک. یکبار دیگر خیلی خوشحالم که در اینجا با دوستان ایرانی باشم که به تصویر مشترکی از ایرانی آزاد، در شروع سال جدید،  گوش فرا بدهم.
امروز ما در اینجا گرد هم آمده ایم تا سال نو ایرانى را جشن بگیریم. ما نمى توانیم صد ها وطن پرست که همه ساله جان خود را از دست میدهند، افرادى که به دلیل تلاش براى آزادى به قتل رسیده اند، را فراموش کنیم. و نمى توانیم فداکارى ۳۴۰۰ ایرانى پناهنده در کمپ اشرف را فراموش کنیم. دوباره می گویم، نوروز بر آنها مبارک باد.  
تصور میرفت و تضمین داده شد بود که کمپ لیبرتى یک جایگزین مقبول در ازاى اشرف است. ولى درعمل یک زندان کثیف یا یک اردوگاه کار اجبارى با فاضلاب در همه جا، بدون آب لوله کشى، بدون برق، بود . 
دولت آمریکا به چه کارى در این مورد مشغول است. ما مى دانیم که اگر این مقاماتِ بی اعتقاد، دروغ هاى خود را باور داشتند، به ما ها که حرفِ دیگرى داریم اجازه بازدید از کمپ لیبرتى را مى دادند. چرا وکلا، گزارشگران، سیاستمداران، دوستان، شامل پرسنل عالیرتبه نظامى که در عراق خدمت کرده اند و حقایق را بیان مى کنند، اجازه ندارند که به آنجا بروند و از کمپ لیبرتى بازدید کنند. چه چیزى براى مخفى نگه داشتن دارند؟ البته حقیقت را می خواهندمخفی کنند، ولی ما حقیقت را مى دانیم.  
بنابراین دوستان، امروز به دلیل نوروز در اینجا جمع شده ایم. و من نمى توانم از ذکر نام یک انسان که متاسفانه امروز در میان ما نیست،  لرد کوربت خوددارى کنم.
 رابین بسیار دلیر بود و مى دانم که او از ما انتظار دارد راه را همچنان ادامه بدهیم گویى که او هنوز در میان ما هست. اما می خواهم از طرف کسانى که اینجا حضور دارند صریحا به خانم کلینتون بگویم که به جای اینکه مقامات وزارتخانه او به دروغ پراکنى بپردازند، او باید همه ملاحظات سیاسى سال انتخابات را کنار بگذارد، و از حقیقت و عدالت و حکومت قانون براى ساکنان اشرف دفاع کند. بگذارید که نام سازمان مجاهدین را از لیست حذف کند. همان طور که انگلستان و پارلمان اروپا حذف کرده اند. چگونه او مى تواند به نادیده گرفتن حکم دادگاه ناحیه کلمبیا در ایالات متحده به وزارت خارجه ـ مبنى بر ارائه دلایل خود در نگه داشتن مجاهدین در لیست ـ ادامه بدهد؟. یقینا او هم مثل ما مى داند، که  کرنش سال ۱۹۹۰ درتسکین و مماشات با حاکمان تهران، به شکست منتهى میشود و کاری غیر اخلاقى است. 
ما مى بایست سخت تلاش کنیم تا شاهد تضمین امنیت و حفاظت ساکنان شجاع اشرف و لیبرتى باشیم. این مى بایست تصمیم مشترک سال جدید ما باشد. این می بایست شاخص کوشش ما باشد. بنابراین به همه شما سلام می کنم، و برایتان سال نو بسیار خوبى را آرزو مى کنم، به امید پیروزى هاى بیشتر، براى عدالتى برتر در ماههاى آتى.  
باشد تا پیام نوروز در بطن تلاشها و تصمیم هایمان قرار گیرد. تا اینکه بهار آزادى در ایران شکوفا شود و ایران آزاد شود. از خداوند می خواهم که همه شما را در تلاشهایتان یارى کند.

مارک ویلیامز 
دوستان بگذارید چند کلمه بگویم قبل از اینکه زنگها برای رأی دادن دوباره به صدا درآیند. 
فکر میکنم مناسب باشد با یادآوری که چند لحظه پیش راجع به دوست خوبمان لرد رابین کوربت شنیدیم، شروع کنم. جای خالی حضور فیزیکی بی وقفه او و پیگیری سرسختانه اش در کارزار ما در اینجا، همه کسانی که این برنامه را نگاه میکنند و همه کسانی که در سراسر دنیا به آزادسازی تهران متعهد هستند، حس میشود. 
و من مفتخر بودم که دوشنبه پیش همراه لرد کلارک به دیدن مریم رجوی در محل اقامتش در پاریس برای برنامه یادبود لرد کوربت برویم. و خیلی جالب بود وقتی که داشتیم گلها را روی بنای یادبود لرد کوربت میگذاشتیم یک کبوتر رها شد که پرواز کرد و  روی عکس روبروی ما نشست، عکس لرد کوربت، مرد صلح،  مردی که به آزادی ایران متعهد بود و ما جای خالیش را عمیقاً حس میکنیم. مجدداً ما به  همسرش ول و به خانواده اش تسلیت میگوییم. 
من فقط میخواستم تأیید کنم که هرچند لرد کوربت درمیان ما نیست، ولی ما به عنوان یک  گروه پارلمانی متعهد هستیم و متعهد باقی میمانیم. دستاوردهای گروهمان تحت رهبری رابین کوربت را گرامی میداریم که قبل از هر چیز و مهمتر از هر چیز خارج کردن سازمان مجاهدین خلق ایران از لیست است. این جنگ همانطور که شنیدید به آمریکا هم امتداد مییابد. 
من همچنین میخواهم ریاکاری صورت گرفته در مورد کمپ لیبرتی را یادآوری کنم. ما راجع به فشار زیادی که بر دوستانمان در کمپ اشرف وارد میشود، شنیده ایم. بگذارید جای هیچ شکی برای کسی باقی نگذاریم که کمپ لیبرتی راه حلی برای مشکلاتشان و برای آزادی و حقوقشان ارائه نمیکند. اگر تونی کلارک امروز  اینجا بود آن را به عنوان یک اردوگاه کار اجباری از بدترین انواع آن توصیف میکرد و ما باید با آن مقابله کنیم و باید برای آزادی آن اشخاص به کارمان  ادامه بدهیم و اطمینان حاصل کنیم که سازمان ملل متحد به تعهدات خود در قبال این اشخاص احترام بگذارد. سال نو مبارک. من فقط اضافه کنم که روزی فرامی رسد که آزادی واقعی در ایران برقرار باشد و پارلمانترها و مردم ایران بتوانند همانطور که دوستم دیوید ایمس و من میتوانیم رای بدهیم، آنها هم  آزادانه رأی بدهند.

بارونس ترنر 
واقعاً بسیار متشکرم، سال نو مبارک، سال نو ایرانی بر همه شما مبارک
البته همان‌طور که سخنرانان قبلی گفتند من هم خیلی نگران مشکلاتی هستم که ساکنان اشرف با آن روبرو هستند. به‌طور مستمر ما در کمیته مان سؤالاتی را در اجلاس پارلمان راجع به آنها مطرح کرده ایم.  ما برای دخالت سازمان ملل متحد، برای تأمین آینده آنها فشار آورده ایم و وقتی  که فرصت کنیم دوباره در اجلاس پارلمان از آن صحبت کنیم، این کار را خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم افراد خودمان را تشویق کنیم از جانب ساکنان شجاع اشرف که موردظلم قرارگرفته اند، دخالت داشته باشند. در این فاصله آنها همیشه در اندیشه ما هستند و ما سعی میکنیم بهترین کاری را که میتوانیم برای آنها انجام دهیم، هرچند خیلی از ما فاصله دارند ولی ما به‌طور مستمر به آنها فکر میکنیم و بسیار چشم به راه روزی هستیم که آنها به زندگی آزاد و عادلانه و شادمان در کشور خودشان دست یابند. 
سال نو ایرانی به همه شما مبارک باد.

لرد کینگ 
عصر بخیر خانمها  و آقایان
سخنانم را با کلمات «عیدتان مبارک» به همه مردم ایران شروع میکنم و همزمان برای  ساکنان محصور شده در کمپ لیبرتی و ساکنان اشرف آروز می کنم که سال جدید برای آنها که مورد ظلم قرار گرفته اند، با امید همراه باشد.  
طبعاً ما برای آزادی آنها مدتهاست کار میکنیم ولی به نظرمی رسد قدرتهایی که قرار بود کاری انجام بدهند، چندان کاری نمی‌کنند. 
و من امیدوارم که کشوری مثل آمریکا و سازمان ملل متحد اطمینان حاصل کنند که اطمینانهای حد اقل تأمین شوند. در این گردهمایی، ما از سازمان ملل متحد، آمریکا و انگلستان میخواهیم به دولت عراق فشار بیاورند تا اطمینان حاصل کنند پروسه انتقال افراد به کشورهای ثالث به سرعت انجام شود . در واقع هیچ موضوعیتی نداشت  افراد را از کمپ اشرف به کمپ لیبرتی ببریم. آنها باید کار انتقال به کشور ثالث را در همان کمپ اشرف انجام میدادند. بنابراین ما از این گردهمایی به طرفهای مسئول فراخوان میدهیم که آنها  موضوع را خیلی خیلی جدی بگیرند و به دو سه چیز به طور خاص توجه کنند. اول اینکه آب باید به نحو درستی تأمین شود. شرایط کمپ باید بهتر شود و مشکلات مهمی مثل تأمین خدمات و نیازهای درمانی باید رفع شود. و فکر میکنم اینها امور مبنایی و حقوق بشر اولیه هستند و ما باید درخواست کنیم که این نیازها برآورده شوند.
 یکبار دیگر به همه آنها که آنجا با مشکلات مواجه هستند سال جدید را تبریک میگویم و امیدوارم که امسال برایشان شادی آور باشد. فکر میکنم که ما به عنوان نمایندگان پارلمان در اینجا به رهبر فقیدمان لرد کوربت مدیونیم برای این که این کارزار  را ادامه بدهیم و مطمئن  هستم و از طرف همه همکارانم میگویم که ما این کار راخواهیم کرد. متشکرم.

مارگارت اوئن 
چقدر ناراحت کننده و غم انگیز است که ما دیگر لرد کوربت را نداریم تا هدایتمان کند ولی ما به راه ادامه خواهیم داد و همه کارهایی را که تعهد داده بودیم به خاطر می سپاریم و به حمایت از ساکنان شجاع اشرف ادامه می دهیم. 
من نمیدانم آیا در همین لحظه که بارک اوباما و دیوید کامرون در واشینگتن ملاقات دارند اصلاً نقض وحشتناک حقوق علیه همه قوانین بین المللی و  نقض کنوانسیونهای ژنو را در مباحثشان در واشینگتن مطرح میکنند یا نه. من نگرانم که نه این کار را نمیکنند و از نظرمن شرم آور است که این مسائل مطرح نمیشوند. 
من همین الان از آمریکا از کنفرانس کمیسیون موقعیت زنان سازمان ملل متحد می آیم. به زنان خارق العاده و شجاع در اشرف فکر میکردم و حالا در کمپ لیبرتی، چه اسم طعنه آمیزی، کمپ لیبرتی یک اردوگاه کاراجباری است. و من نمیتوانم بفهمم چطور هیلاری کلینتون که خودش یک وکیل با چنان شهرت جهانی است توانسته مناسب و قابل قبول بداند که افرادی را به چنین محلی با این وضعیت وخیم منتقل کنند. 
من نمیخواهم وقت شما را زیاد بگیرم. به قول بارونس بوتروید، نوروز، زمانی است برای امید، برای زندگی جدید، برای بهار و در این نوروز من برای همه شما و همه مردم در ایران ـ  مردم بیشماری که در ایران تحت رژیم کنونی رنج می‌برند، و همه کسانی که در اشرف، مرد، زن و جوانان که حقوق اولیه شان نقض میشود و حتی از حقوق بسیار مبنایی محرومند. حق دسترسی به آب، بهداشت، درمان، خدمات درمانی برای بیماران. ما در این روز به آنها فکر میکنیم و مبارزه برای برخورداری آنها از عدالت را فراموش نمی‌کنیم. امیدوارم که رئیس جمهور برگزیده  مقاومت ایران را زیر این سقف در مجلس اعیان خیلی خیلی زود ببینیم. 
برای همه شما سال نو و خیلی مبارکی را آرزو میکنم و همه با همه کار خواهیم کرد و این هدف عالی را هیچوقت رها نخواهیم کرد. 

دسته‌ها:خبری
  1. هنوز دیدگاهی داده نشده است.
  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

